آشنایی با کلاهبرداری از طریق واتساپ

 آشنایی با کلاهبرداری از طریق واتساپ

کلاهبرداری از طریق واتساپ به عنوان یکی از روش های کلاهبرداری شناخته می شود. به عنوان مثال امکان دارد شما در طول این چند سال لینک هایی را از کاربران دریافت نمایید. این کاربران ناشناس هستند و شما را برای ورود به سایت و یا نصب برنامه تشویق می کنند. اگر می خواهید از کلاهبرداری واتساپ جلوگیری کنید و در دام نیفتید باید به خوبی هر یک از نکاتی که مربوط به کلاهبرداری واتساپ می باشد را بشناسید. کلاهبرداری به وسیله واتساپ به عنوان بسیاری از کلاهبرداری های جدید شناخته می شود و با روش ها و برنامه های گوناگونی اجرا می گردد. اینکه کلاهبرداران کدام یک از کانال های ارتباطی را برای کلاهبردار استفاده نمایند تا بتوانند مکالمات مستقیمی را با شما در نظر بگیرند فرقی نمی کند. کلاهبرداران می توانند یک پیام برایتان ارسال کنند  تا کلاهبرداری شان را انجام دهند. در واقع کلاهبرداران با استفاده از شگردها و پیشنهاداتی که وسوسه انگیز هستند اقدام به کلاهبرداری می نمایند.

 

کلاهبرداری های واتساپ با لینک

کلاهبرداری های واتساپ با لینک

 

روش های کلاهبرداری از طریق واتساپ

انواع مختلفی از دزدی ها و ایده های دزدی در رابطه با کلاهبرداری به وسیله واتساپ  را باید بگوییم تا روش های کلاهبرداری از طریق واتساپ را باید بشناسید. در صورت شناخت هر یک از روش های کلاهبرداری واتساپ می توانید از کلاهبرداری های واتساپ جلوگیری کنید. برخی از مهمترین روش های کلاهبرداری واتساپ عبارت هستند از :

  1. تماس تلفنی

تماس تلفنی به عنوان یکی از روش های کلاهبرداری از طریق واتساپ شناخته می شود. واتساپ به تازگی در کشور ایران مسدود شده است، ولی در گذشته افراد زیادی از این برنامه استفاده می کرده اند. افراد با استفاده از واتساپ می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تماس تلفنی به عنوان یکی از ابزارهای واتساپ به شمار می ‌رود. کلاهبرداران از تماس تلفنی برای کلاهبرداری استفاده می کرده اند. امکان دارد کلاهبرداران در مناسبت های متفاوت با شما تماس بگیرند و بگویند برنده مسابقه شده اید. بعد از اینکه شما را به عنوان برنده مسابقه معرفی کنند اطلاعات هویتی و مالی تان را دریافت می نمایند.

با ارائه اطلاعات هویتی و مالی بدون شک سرمایه تان را از طریق لینک های ارسالی در واتساپ از دست می دهید. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید اطلاعات هویتی و مالی خود را به کلاهبرداران از طریق تماس تلفنی و واتساپ ارائه دهید.

  1. سوء استفاده های تماس تصویری

سوءاستفاده از تماس تصویری واتساپ به عنوان یکی دیگر از روش های کلاهبرداری واتساپ شناخته می‌ شود. یکی از مهم‌ترین حیله های کلاهبرداران در گذشته تماس های تصویری بود. در واقع کلاهبرداران با استفاده از واتساپ می توانستند هزینه زیادی از افراد دریافت کنند. این روش برای کلاهبرداران به تازگی پاسخگو نمی باشد. در این مورد، از طریق واتساپ یک کاربر می ‌تواند با شما به صورت ویدیویی ارتباط برقرار کند. زمانی که به تماس پاسخ دهید فرایند سوء استفاده آغاز می شود. صفحه نمایش از طریق کاربر ضبط می گردد و کلاهبرداران با این ویدیو ممکن است ویدیو های مستهجن شما را تولید کنند.

 

کلاهبرداری لینک واتساپ

کلاهبرداری لینک واتساپ

 

آنها امکان دارد در این مرحله با استفاده از روش‌ های گوناگون از شما اخاذی نمایند. تهدید ارسال ویدیو برای خانواده و دوستانتان موجب می گردد که شما هزینه زیادی را به عنوان باج به آنها ارائه دهید. البته باید بگویم که سوءاستفاده از تماس تصویری واتساپ به تازگی رفع شده است و به وجود نمی آید.

لینک های ارسالی در واتساپ و کلاهبرداری

این دو روش که بیان کردیم به عنوان روش های اصلی مربوط به کلاهبرداری از طریق واتساپ شناخته می شوند. البته باید بدانید که روش های دیگری نیز به کار گرفته خواهند شد. لینک های ارسالی در واتساپ، نصب اپلیکیشن در واتساپ و … به عنوان روش های کلاهبرداری واتساپ می باشند. در این حالت نیاز است که کاربران با دقت لینک های ارسال شده را مورد بررسی قرار دهند. این روش به طور کلی می تواند اطلاعات شما را برای کلاهبرداران ارسال نماید. در ابتدا شما امکان دارد با یک پیام مواجه شوید که از شما درخواست می گردد وارد لینک های ارسالی گردید. این تبلیغات می تواند شامل برنده شدن در قرعه کشی، تمدید بیمه، پاسخ به شکایت و … باشد.

ایده های کلاهبرداری از طریق واتساپ

کلاهبرداران می توانند از سه طریق شما را فریب دهند و اطلاعات تان را بدزدند. هر یک از روش های فریب لینک های ارسالی در واتساپ عبارت هستند از :

  1. نصب بدافراز

نصب بد افزار به عنوان یکی از روش های کلاهبرداری از طریق واتساپ و لینک ارسالی می باشد. امکان دارد شما باز کردن یک لینک بخواهید فایل را دانلود کنید .پس از نصب فایل، فرایند کلاهبرداری انجام می شود. اپلیکیشن هایی را که هر یک از کاربران دریافت می‌ کنند به گونه ای است که اطلاعات تان به صورت آنلاین برای کلاهبرداران انتقال خواهد یافت. اپلیکیشن هایی که از طریق لینک ها روی گوشی نصب می شوند غیر مجاز هستند و اطلاعات شما را در خطر قرار می دهند.

 

کلاهبرداری در واتساپ

کلاهبرداری در واتساپ

 

  1. وب سایت تقلبی

وب سایت تقلبی به عنوان یکی دیگر از روش های کلاهبرداری لینک های ارسالی در واتساپ می باشد. کلاهبرداران با طراحی سایت های تقلبی که شبیه سایت اصلی هستند هر یک از اطلاعاتی که در آن سایت ثبت می نمایید را دریافت خواهند کرد. پس از آن می ‌توانند از این اطلاعات جهت خالی کردن حساب شما استفاده کنند. در واقع شما امکان دارد در وب ‌سایت ‌های کلاهبرداران اطلاعاتی مانند شماره کارت بانکی، اطلاعات هویتی و … را وارد کنید. در واقع با وارد کردن این اطلاعات کلاهبرداران سریعا اقدام به کلاهبرداری خواهند کرد.

  1. فیشینگ

فیشینگ به عنوان یکی دیگر از روش های کلاهبرداری از طریق واتساپ شناخته می شود. کاربران در این روش به صورت مستقیم برای پرداخت هزینه جهت دریافت کردن هدیه، فیش های تقلبی را پرداخت می نمایند. در این حالت درگاه پرداخت شبیه به نمونه اصلی پرداخت طراحی می گردد. اطلاعات کارت شما در این روش به طور کامل دریافت خواهد شد. توجه داشته باشید که فیشینگ های تقلبی امروزه تعداد شان روز به روز بیشتر شده است. بر همین اساس با احتیاط کامل اقدام به خرید اینترنتی کالاهای گوناگون نمایید.

پیگیری کلاهبرداری از طریق واتساپ

پیگیری لینک های ارسالی در واتساپ با استفاده از روش ‌های گوناگون انجام می شود. شما می توانید از راه حل های متفاوت جهت پیگیری کردن کلاهبرداری واتساپ اقدام کنید. با درخواست از پلیس فتا بهتر است که کلاهبرداری های واتساپ را بررسی نمایید. سرنخ ‌هایی که از کلاهبرداران توسط شما به دست می آیند را باید به پلیس فتا ارائه دهید. روش دیگری که جهت پیگیری مجرمان واتساپ به کار گرفته می ‌شود به صورت غیرحضوری  است. باید به سایت پلیس دات آی آر مراجعه نمایید. پس از آن به بخش ارتباطی مردمی مراجعه کنید و ثبت شکایت خود را انجام دهید.

 

کلاهبرداری های واتساپ

کلاهبرداری های واتساپ

 

همچنین می توانید به سامانه الکترونیکی قوه قضاییه مراجعه نمایید تا لینک های ارسالی در واتساپ را پیگیری کنید. پس از مراجعه به این دفاتر برای ثبت شکایت تان اقدامات لازم را انجام دهید. انجام این کار باید با ثبت اطلاعات در سامانه ثنا انجام شود. در این حالت نیاز است که تمامی اطلاعات مربوط به کلاهبرداری را در اختیار نهاد ثنا قرار دهید. پس از بررسی ‌های لازم کارشناسان با شما تماس می ‌گیرند و پیگیری پرونده تان را انجام می‌ دهند.